Leidinggeven aan verandering
Een organisatie staat nooit stil. Om te kunnen blijven presteren en (omzet)doelen te kunnen blijven behalen, is veranderingen doorvoeren vaak/meestal noodzakelijk. Alleen zijn jouw medewerkers niet altijd blij met veranderingen of, als je pech hebt, schieten ze volledig in de weerstand. Wat doe je dan? Hoe ga je dan leidinggeven aan de verandering?
Je moet je realiseren dat mensen verschillend kunnen reageren op veranderingen. Ongeacht of dit nu een positieve of negatieve verandering is. Verbinding aan de verandering ontstaat niet door de veranderaars, maar is het resultaat van een persoonlijke afweging van degene die geacht wordt te veranderen. Globaal gezien zijn er vijf soorten afwegingen:
Verlater: ik ga weg. Dit zijn meestal de ‘goede’ mensen die je niet kwijt wilt. Zij zoeken snel hun heil bij een organisatie die op orde is.
Afhaker/Ontkenner: ik doe alsof er niets aan de hand is. Stopt z’n kop in het zand, ontkent de urgentie (nog) en ziet geen heil in het perspectief. Gaat door op de oude voet en wisselt tussen ontkenning en weerstand.
Dwarsligger: ik verzet me er tegen. Heeft altijd overal commentaar op. Niets deugt aan zijn omgeving, de anderen en de leidinggevenden. Na een korte ontkenning zitten zij alleen maar in de weerstand.
Twijfelaar: geef ik de verandering een kans? Onderzoekt voor zichzelf nog wat hij wil. Gaat hij mee of blijft hij in de weerstand. Kunst om deze persoon te verleiden tot zelfonderzoek en uiteindelijk verbinding.
Bouwer/Aanpasser: ik ga mee. Staat gelijk vooraan om mee te bouwen aan de nieuwe toekomst. Ziet daar de uitdaging en het plezier in. Kent vaak een korte fase van ontkenning en weerstand, zit snel en kort in het zelfonderzoek en gaat dan in verbinding.
Eén van deze afwegingen zal zich het eerste voordoen als duidelijk wordt dat er een verandering doorgevoerd gaat worden. Daarna kan de gemaakte keuze voortdurend herzien worden. De ene persoon maakt de keuze bewuster dan de ander en de een is meer geneigd een eerder gemaakte keuze ter discussie te stellen. Maar voor alle mensen geldt dat hun afwegingsproces gebaat is bij tijd en ruimte. Iemand die het gevoel heeft met de rug tegen de muur te staan of die zich onder druk gezet voelt, zal de afweging onvoldoende kunnen maken.
Een verbindend leider weet door middel van leiderschapscommunicatie op een juiste manier leiding te geven aan de verandering en zal in zijn communicatie de juiste stijl op het juiste moment toepassen. Wil jij meer weten over interne communicatie bij veranderingen en het inzetten van de juiste leiderschapscommunicatie? Neem gerust contact met mij op.
Geef een reactie