Een verwijt is een bevroren verlangen
We verwijten allemaal de ander wel eens iets. Kijk maar eens op Social Media en de oordelen en verwijten naar die ander vliegen je om de oren. Het is allemaal één grote brok met ongecontroleerde emoties die op deze wijze wordt geuit.
Bij een verwijt gaat het over het algemeen over ‘de ander, of soms jezelf, iets kwalijk nemen’. Als je niet uitkijkt ontstaat er een emotionele onbalans, die uiteindelijk vraagt om een vorm van vergelding. Dit kan woede of haat als reactie opleveren, maar dat draagt niet bij aan een oplossing. Verwijten kunnen verder doorgroeien naar verbittering en wrok. Dan weet je één ding zeker: je zit muurvast en bent niet meer vrij.
Begrijp je wensen en verpak ze niet in een verwijt
In ons dagelijks werk in begeleiding van mensen krijgen we regelmatig te maken met onderlinge verwijten en verbittering. Gelukkig nooit gericht op ons, maar wel naar die collega, medewerker of baas. Wij helpen de deelnemers aan onze trajecten dan om te ontdekken welk verhaal er wordt verteld in die verbittering of dat verwijt. We gaan op zoek naar de onderliggende verwachtingen en komen zo bij het verlangen dat bevroren is geraakt. We ontdooien deze wens en behoefte die niet zijn vervuld.
Je zult begrijpen dat verwijten maken niet effectief is in je communicatie en zeer zeker niet assertief. Je zegt namelijk niet wat je bedoelt en waar je naar verlangt. Je wilt aandacht maar de manier waarop je dan communiceert nodigt de ander niet uit om aandacht te geven. Sterker nog, die hoort het verwijt en reageert daar ongetwijfeld op met een verdedigende reactie.
Kortom, wil jij of jouw team uit het verwijt, de verbittering en de oordelen blijven? Neem dan gerust eens contact met ons op. We begeleiden je graag.
Geef een reactie